رنگ اپوکسی یک نوع رنگ صنعتی است که از دو جزء اصلی رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل شده است. این رنگ دارای خواص بسیاری از جمله مقاومت در برابر خوردگی، سایش، رطوبت، مواد شیمیایی و ضربه است. به همین دلیل، از رنگ اپوکسی در صنایع مختلف از جمله صنایع نفت و گاز، ساختمان، خودروسازی و صنایع دریایی استفاده می شود.

 

میزان پوشش رنگ اپوکسی

میزان پوشش رنگ اپوکسی بستگی شرایط مختلف سطح و به میزان ضخامت رنگ اجرا شده دارد. برای مثال برای اجرای 2/5 متر مربع اپوکسی با ضخامت ۱ میل حدود ۱ کیلو رنگ اپوکسی لازم است.

 

لینک های مفید:
قیمت اپوکسی

 

عوامل موثر بر میزان پوشش رنگ اپوکسی در سطح کار

  • نوع رنگ: رنگ های اپوکسی بر اساس نوع رزین اپوکسی و هاردنر به کار رفته در آنها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. هر نوع رنگ اپوکسی دارای میزان پوشش مخصوص به خود است. به عنوان مثال، رنگ های اپوکسی پلی آمید دارای میزان پوشش بیشتری نسبت به رنگ های اپوکسی پلی استر هستند.
  • شرایط سطح زیر کار: اگر سطح زیر کار صاف و یکدست باشد، میزان پوشش رنگ اپوکسی بیشتر خواهد بود. در صورتی که سطح زیر کار ناصاف و دارای پستی و بلندی باشد، میزان پوشش رنگ اپوکسی کاهش می یابد.
  • روش اعمال رنگ: روش اعمال رنگ نیز بر میزان پوشش آن تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، میزان پوشش رنگ اپوکسی که با استفاده از پیستوله رنگ اعمال می شود، بیشتر از میزان پوشش رنگ اپوکسی که با استفاده از قلم مو یا غلتک اعمال می شود.
  • ابزار مورد استفاده: ابزار مورد استفاده نیز بر میزان پوشش رنگ اپوکسی تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، از قلم موهای با پرزهای بلند برای پوشش سطوح ناهموار استفاده می شود. این قلم موها باعث می شوند که رنگ به خوبی روی سطح پخش شود و میزان پوشش بیشتری ایجاد کند.

 

نحوه محاسبه میزان پوشش رنگ اپوکسی:

برای محاسبه میزان پوشش رنگ اپوکسی، می توان از فرمول زیر استفاده کرد:
میزان پوشش رنگ اپوکسی =   ۲/۵ * هر لیتر اپوکسی