رنگ‌های متفاوتی در بازار وجود دارد که ممکن است بخواهید متناسب با ویژگی‌های هر کدام به اجرای نقاشی ساختمان برای منزل یا محل کار خود اقدام کنید. هم‌چنین ممکن است قبلا یکی از رنگ‌ها را برای رنگ‌آمیزی سطح مورد نظر خود استفاده کرده باشید و بخواهید برای تعمیر یا نوسازی رنگ آن از نوع رنگ دیگری استفاده کنید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه روی رنگ روغنی رنگ پلاستیک بزنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

چگونه روی رنگ روغنی رنگ پلاستیک بزنیم؟

برای این‌که بدانیم چگونه روی رنگ روغنی رنگ پلاستیک بزنیم لازم است مراحل آن را با هم مرور کنیم. اولین مرحله برای این کار تمیز کردن سطح دیوار از دوده و آلودگی است. برای این کار می‌توان از شوینده و آب استفاده کرد. 

تمیز کردن دیوار پیش از رنگ‌‌آمیزی موجب مصرف کمتر رنگ پلاستیک و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.  به دلیل این‌که به طور کلی اجرای رنگ پلاستیک بر روی سطح کثیف، به مقدار بسیار زیادی رنگ پلاستیک نیاز دارد. 

مرحله دوم شامل آماده سازی دیوار برای رنگ‌آمیزی است. این کار باید پس از شستشو و خشک شدن انجام شود. به این صورت که کلیه‌ی ترک‌ها، شکاف‌ها و حتی سوراخ‌های روی دیوار باید صاف شود تا رنگ‌آمیزی بر روی سطح یکدستی انجام شود. در صورت وجود رنگ روغن به صورت لایه پوسته پوسته بر روی سطح نیز باید به کمک کاردک تراش داده و صاف شود. 

 

لینک های مفید:
قیمت رنگ نیپون

 

رنگ روغنی صفاشیمی

مرحله بعدی اجرای رنگ پلاستیک بر روی روغنی، با هدف چسبیدن این دو رنگ بر روی یکدیگر انجام می‌شود. با توجه به این‌که رنگ پلاستیک بر پایه آب و رنگ روغن بر پایه روغن است، باید از موادی مانند پرایمین برای کمک به چسبیدن این دو رنگ بر روی هم استفاده کرد. البته استفاده از پرایمر هم به عنوان زیرسازی متداول است که کارکرد اصلی آن جلوگیری از نشت رطوبت است و به عنوان چسب دوطرفه نیز برای چسباندن دو لایه رنگ بر روی هم کاربرد دارد. 

سپس می‌توان به اجرای رنگ‌ پلاستیک پرداخت. البته لازم است به این نکته توجه کنید که رنگ پلاستیک مورد استفاده شما زیاد رقیق نباشد. به خصوص این‌که پایه کار رنگ روغنی است و رقیق بودن آن موجب می‌شود رنگ پلاستیک به صورت مناسب بر روی دیوار نشیند.

رنگ‌های زیر کار در رنگ پلاستیک کدامند؟

اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید که چگونه روی رنگ روغنی رنگ پلاستیک بزنیم، لازم است با رنگ‌های مورد استفاده در زیرسازی کار آشنا شوید. یکی از اصلی‌ترین رنگ‌های زیرکار یا استر، پرایمر است. 

کارکرد پرایمر در زیرسازی هم مقاومت در برابر رطوبت و هم ایجاد یک لایه به شکل چسب دو طرفه است. به این صورت که با تشکیل یک لایه صاف موجب یکدستی سطح زیر کار شده و اجرای پوشش نهایی را با کیفیت و راحتی بیشتری ممکن می‌سازد.

پرایمین نیز نوعی رنگ مناسب به منظور استفاده در زیر کار انواع رنگ‌ها به خصوص رنگ‌های بر پایه آب مانند پلاستیک است. این نوع رنگ دارای ضخامت بالایی است و استفاده از آن برای اجرای رنگ مزایایی مانند پوشش مناسب، چسبندگی بالا و افزایش سرعت اجرا را به دنبال دارد. به علاوه این ماده فاقد بو و مواد مضر است. کاربرد اصلی پرایمین در رنگ‌آمیزی به عنوان لایه اول یا دست اول است و به طور ویژه برای سطوح دارای رنگ قدیمی است. به گونه‌ای که با تشکیل یک لایه به شکل چسب دوطرفه عمل کرده و موجب چسبیدن دو رنگ متفاوت به هم و تشکیل یک لایه صاف برای انجام پوشش نهایی می‌شود. هم‌چنین به دلیل پر کردن شکاف‌ها و درزها در بهبود نتیجه نهایی کار و کاهش هزینه نهایی اجرا نقش مهمی دارد. 

در این مطلب با هم مرور کردیم گه چگونه روی رنگ روغنی رنگ پلاستیک بزنیم. هم‌چنین با پرایمر و پرایمین و کاربرد آن‌ها به عنوان رنگ‌های زیرکار آشنا شدیم.