رنگ اکریلیک، یکی از رنگ‌های ساختمانی نسبتا جدید است که ویژگی‌های متفاوت با رنگ روغنی و پلاستیک دارد. بسیاری از شما ممکن است تمایل به تغییر یا تعمیر رنگ دکوراسیون منزل خود باشید و برای اجرای رنگ دیوارها بخواهید از رنگ اکریلیک استفاده کنید. در بسیاری از موارد رنگ قبلی کار شده روی دیوارها رنگ روغنی بوده و این سوال برای ما پیش می‌آید که چگونه روی رنگ روغنی رنگ اکریلیک بزنیم.

پیش از پرداختن به پاسخ این سوال، لازم است به این نکته توجه کنید که انجام این کار با چالش‌هایی همراه است ولی در صورت تمایل شما شدنی خواهد بود. به همین منظور در این مقاله به مراحل اجرای رنگ اکریلیک بر روی رنگ روغنی پرداخته‌ایم.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

چگونه روی رنگ روغنی رنگ اکریلیک بزنیم؟

مشکل اصلی که در اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغن با آن مواجه می‌شوید، ویژگی آب‌گریزی رنگ روغنی و در مقابل نیاز به آب برای چسبندگی در رنگ اکریلیک است. بنابراین به منظور حل این مشکل لازم است شرایطی را ایجاد کنیم که در آن ویژگی آب‌گریزی مولکول‌های سطح رنگ کاهش پیدا کند تا چسبندگی و اتصال رنگ اکریلیک بر روی رنگ روغنی اجرا شود.

مراحل اجرای رنگ اکریلیک بر روی رنگ روغنی چیست؟

پاسخ اصلی به سوال چگونه روی رنگ روغنی رنگ اکریلیک بزنیم در مراحل آن نهفته است که شامل موارد زیر می‌باشد.

 آماده‌سازی سطح

اولین و مهم‌ترین مرحله در اجرای رنگ اکریلیک بر روی رنگ روغنی، آماده‌سازی و در واقع زیرسازی سطح رنگ روغن است. برای این کار باید یک لایه از رنگ روغنی را با سنباده نرم خراش دهید تا براقیت سطح رنگ روغن از بین رفته و خراش‌های ریزی روی آن پدیدار شود.

سپس لازم است از مواد شوینده مانند صابون یا محلول تری سدیم فسفات برای کمک به به تجمع مولکول‌های آب و حلال‌های نفتی در کنار هم استفاده کنید. به دلیل این‌که مولکول‌های این مواد قادر هستند با ایجاد پیوندهای شیمیایی جداگانه با مولکول‌های آب و هیدروکربن‌ها، آب و مواد روغنی را به هم متصل کنند. به این صورت است که می‌توانید از ایجاد چسبندگی و اتصال لازم میان رنگ اکریلیک و رنگ روغن مطمئن شوید.

سپس به عنوان مرحله بعدی در زیرسازی اقدام به بتونه کاری سطح مورد نظر کنید به صورتی که سطح زیرین کاملا یکدست شده و هرگونه ترک و شکاف موجود بر روی آن پوشیده شود.

آخرین مرحله در زیرسازی نیز اجرای لایه آستر اکریلیک با رنگ‌های آستر پرایمر یا پرایمین است که در چسبندگی بیشتر رنگ و بهبود ماندگاری آن تاثیر زیادی دارد. پس از گذشت 30 ثانیه و خشک شدن لایه آستر می‌توانید لایه دوم را اجرا کنید. اجرای لایه دوم آستر برای کیفیت بهتر رنگ اکریلیک روی رنگ روغن توصیه شده است.

 اجرای لایه نهایی رنگ اکریلیک

در نهایت نوبت به اجرای نهایی رنگ اکریلیک می‌رسد و در این بخش هم برای ایجاد چسبندگی بالا، اجرای دو تا سه بار لایه نهایی اکریلیک توصیه شده است.

در این مطلب به پرسش چگونه روی رنگ روغنی رنگ اکریلیک بزنیم پاسخ دادیم. در نهایت لازم است به این نکته توجه کنید که به منظور اجرای رنگ اکریلیک روی رنگ روغن، لازم است سطح رنگ روغنی کاملا خشک شده باشد و در واقع  باید یک تا دو ماه از اجرای رنگ روغنی گذشته باشد. در صورت تازه بودن رنگ روغنی زیرین، رنگ اکریلیک روی آن پوسته پوسته شده و کل فرایند اجرا با مشکل مواجه خواهد شد.

چگونه روی رنگ روغنی رنگ پلاستیک بزنیم؟