ممکن است برای شما پیش آمده باشد که پس از استفاده از رنگ پلاستیک مقداری اضافی آن را برای استفاده در آینده درون ظرف باقی بگذارید، ولی پس از مدتی با خشک شدن آن مواجه شده باشید. در این مواقع این سوال برای ما پیش می‌آید که آیا رنگ پلاستیک پس از خشک شدن قابل استفاده است یا خیر. و اگر قابل استفاده است، چگونه رنگ پلاستیک خشک شده را رقیق کنیم. مطلب امروز به پاسخ این پرسش اختصاص دارد. 

 

لینک های مفید:
قیمت رنگ نیپون

 

رقیق کردن رنگ پلاستیک خشک شده

پیش از پاسخ به سوال چگونه رنگ پلاستیک خشک شده را رقیق کنیم، لازم است بدانیم که به طور کلی رنگ پلاستیک با چه موادی رقیق می‌شود و در واقع حلال رنگ پلاستیک چیست.

به دلیل این‌که رنگ پلاستیک از جمله رنگ‌های بر پایه آب است، حلال و رقیق کننده‌ی آن آب می‌باشد. بنابراین رنگ پلاستیک خشک شده را می‌توان با مخلوط کردن آن با مقداری آب گرم رقیق و قابل استفاده کرد. 

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

به طور کلی لازم است به این نکته توجه کنید که رنگ خشک شده حتی پس از رقیق شدن نیز کیفیت اصلی خود را نخواهد داشت و استفاده از آن دشوار است. بنابرین بهتر است در صورتی که در اجبار هستید از این روش استفاده کنید. 

به منظور اجرای درست این فرایند لازم است موارد زیر را نیز رعایت کنید.

در هر بار مقدار کمی آب اضافه کنید تا رنگ بیش از حد نازک نشود.

آب را به میزانی اضافه کنید تا روی رنگ را بپوشاند.

حداقل 15 دقیقه صبر کنید. 

سپس رنگ و آب را هم بزنید تا به صورت یکدست مخلوط شوند.

اگر مخلوط هنوز سفت بود، مدت بیشتری صبر کنید و در صورت نیاز دوباره مقداری آب اضافه کنید.

دلایل خشک شدن رنگ پلاستیک چیست؟ 

پیش از این‌که به دنبال پاسخ به این پرسش باشیم که چگونه رنگ پلاستیک خشک شده را رقیق کنیم، لازم است بررسی کنیم که چرا رنگ پلاستیک خشک می‌شود و چگونه می‌توان از خشک شدن آن جلوگیری کرد. 

مهم‌ترین دلایل خشک شدن رنگ پلاستیک گذشتن مدت و تاریخ انقضاء آن و یا باز ماندن درب ظرف رنگ است که موجب ترکیب با هوا و خشک شدن می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل لازم است رنگ را پیش از رسیدن به تاریخ انقضا مصرف کنید و از بسته بودن کامل درب پس از استفاده تا زمان استفاده بعدی مطمئن شوید. هم‌چنین می‌توانید قبل از در قوطی، از یک کیسه نایلونی به منظور جلوگیری از خشک شدن رنگ استفاده نمایید.

در اغلب موارد، مقداری از رنگ خریداری شده پس از اتمام اجرای نقاشی ساختمان اضافه می‌ماند. بسیاری از افراد این رنگ را برای استفاده در آینده یا برای ترمیم و اصلاح سطوح نگهداری می‌کنند. ولی مشکل زمانی پیش می‌آید که به دلیل عدم رعایت نکات نگهداری، با خشک شدن آن مواجه شویم. در این زمان است که به دنبال روش‌های رقیق کردن و امکان استفاده مجدد هستیم. به همین منظور در این مطلب به پرسش چگونه رنگ پلاستیک خشک شده را رقیق کنیم پاسخ دادیم.