در اجرای رنگ‌ها ممکن است با مشکل خشک شدن آن‌ها در اثر مشکلاتی مانند باز ماندن درب و گذشت زمان مواجه شوید. بنابراین اگر به دنبال این هستید که بدانید چگونه رنگ روغنی خشک شده را رقیق کنیم، با مطالعه‌ی مطالب این مقاله اطلاعات مفیدی در این مورد کسب خواهید کرد.

رقیق کننده مناسب برای رنگ روغنی چیست؟

برای پاسخ به پرسش چگونه رنگ روغنی خشک شده را رقیق کنیم باید با تفاوت رقیق کننده در رنگ‌های مختلف آشنا شوید. تفاوت اصلی میان رنگ روغنی با سایر رنگ‌ها مانند پلاستیک و اکریلیک نیاز به حلال به منظور رقیق کردن رنگ‌های روغنی است. این نوع رنگ‌ها بر خلاف رنگ‌های پایه آب با استفاده از آب رقیق نمی‌شوند. بنابراین باید از انواع مختلف رقیق کننده موجود در بازار برای رقیق کردن رنگ روغنی در اجرای کار و هم‌چنین به منظور رقیق کردن این رنگ در صورت خشک شدن استفاده کرد.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

چگونه رنگ روغنی خشک شده را رقیق کنیم؟

برای رقیق کردن رنگ روغنی خشک شده می‌توان از رقیق کننده‌های مختلف شامل موارد زیر استفاده کرد.

1. تینر

رایج‌ترین محلول به منظور رقیق کردن رنگ روغنی تینر است. برای این کار کافی است مقدار لازم از تینر را به رنگ خشک شده اضافه کرده و خوب هم بزنید تا رنگ مورد نظر رقیق شود. تینر اگر از نوع مناسب باشد رنگ را به میزان مورد نظر رقیق کرده و کیفیت از دست رفته به دلیل خشک شدن را تا حدی بر می‌گرداند.

2. تينر روغني

یکی دیگر از رقیق‌ کننده‌های مناسب برای رنگ روغنی تینر روغنی است که به دلیل تولید با مواد نفتي قدرت رقیق کنندگی کمتري نسبت به تينر دارد.

3. رقیق کننده فوري

این محلول نیز در رقیق کردن رنگ روغنی کاربرد زیادی دارد و به دلیل این‌که با قدرت‌هاي متفاوت و دارای درجه فراريت متنوع در بازار موجود است، می‌توانید با توجه به نیاز خود از نوع مناسب آن استفاده کنید.

یکی دیگر از موادی که می‌توانید به عنوان رقیق کننده از آن‌ها استفاده کنید، بنزين است که البته به دلیل قابل اشتعال بودن باید در استفاده از آن بسیار احتیاط شود. به عنوان دیگر محلول‌ها می‌توان به الکل صنعتی یا اتانول و تربانتین اشاره کرد که البته آخری هم قابل اشتعال و خطرناک است و به علاوه ممکن است بخار آن به تحریک پوست و چشم فرد منجر شود.

آیا رنگ روغنی خشک شده ارزش استفاده دارد؟

به طور کلی سعی کنید به جز در صورت اجبار از رقیق کردن و استفاده از رنگ خشک شده اجتناب نمایید. به دلیل این‌که هم خود رنگ روغنی خشک شده کیفیت اصلی خود را از دست داده و هم‌ این‌که در حین رقیق شدن ترکیبات رنگ تا حدی دچار تغییر می‌شوند که در نهایت به کاهش کیفیت و طول عمر رنگ اجرا شده منجر می‌گردد.

در این مطلب به منظور پاسخ به پرسش شما در مورد چگونه رنگ روغنی خشک شده را رقیق کنیم، روش‌های رقیق کردن این رنگ را با هم مورد بررسی قرار دادیم. ولی به طور کلی بهتر است از استفاده مجدد از رنگ‌های خشک شده خودداری کنید و با رعایت موارد مراقبتی، از خشک شدن رنگ در اثر شرایط محیطی جلوگیری نمایید.

چگونه رنگ روغنی را از روی دیوار پاک کنیم؟