بسیاری از شما علاقه‌مند به اجرای رنگ روغنی هستید و ممکن است در فرایند کار این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه بتونه رنگ روغنی درست کنیم. به خصوص این‌که بتونه‌کاری پیش از اجرای نقاشی ساختمان تاثیر زیادی در بهبود کیفی کار دارد. برای ساخت بتونه رنگ روغنی به صورت حرفه‌ای لازم است بدانیم که به طور کلی بتونه خوب چه خصوصیات و ویژگی‌هایی باید داشته باشد. روان بودن و کشیده شدن راحت روی سطح مورد نظر، قابلیت پرکنندگی و دوام پس از اجرا از ویژگی‌های یک بتونه رنگ روغن خوب است. در این مطلب به پاسخ پرسش چگونه بتونه رنگ روغنی درست کنیم می‌پردازیم و با موارد لازم به منظور ساخت آن و هم‌چنین مقدار ترکیبات لازم برای درست کردن بتونه روغنی آشنا خواهیم شد.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

برای ساخت بتونه رنگ روغنی به چه موادی نیاز داریم؟

برای این‌که بدانیم چگونه بتونه رنگ روغنی درست کنیم، ابتدا باید با مواد تشکیل دهنده برای درست کردن بتونه رنگ روغنی آشنا شویم. ترکیبات لازم در ساخت این بتونه شامل رنگ روغنی براق یا رنگ آستری روغنی، پودر مل، روغن بتونه و هم‌چنین تینر و مقداری آب است.

به عنوان وسایل کار نیز می‌توانید از لیسه و کاردک و یک ظرف استفاده کنید که می‎تواند یک سطل یا استانبولی و حتی یک تخته باشد.

چگونه بتونه رنگ روغنی درست کنیم

برای درست کردن بتونه روغنی ابتدا در ظرف مناسب که در بالا به آن اشاره کردیم، مقداری رنگ براق یا آستری روغنی را می‌ریزیم. سپس لازم است به این رنگ به میزان لازم پودر مل اضافه شود. ترکیب را با کاردک یا لیسه مخلوط می‌کنیم تا میزانی که پودر مل کاملا باز شود. سپس نوبت اضافه کردن مقداری تینر و آب سرد به این ترکیب و مخلوط کردن دوباره مواد با کاردک است. نسبت رنگ روغنی به آب باید یک سوم باشد. یعنی ترکیب 75درصد رنگ روغنی با 25 درصد آب. پس از این‌که مخلوط به حالت خمیری شکل درآمد باید مقداری روغن بتونه نیز به آن اضافه کنید.

در صورت شل بودن بتونه می‌توانید مقداری آب به آن اضافه کنید چون بتونه روغنی مایع است و با افزودن سفت می‌شود. و در صورت چسبندگی هم باید تینر اضافه کنید.

زیرکاری و بتونه‌کاری اهمیت زیادی در کیفیت بالای اجرای رنگ‌آمیزی ساختمان دارد. از بتونه به منظور پرکردن شکاف‌ها و ترک‌ها و هم‌چنین حفره‌های کوچک استفاده می‌شود. به علاوه این ماده به فراهم آوردن یک سطح صاف و مناسب برای اجرای رنگ‌آمیزی کمک می‌کند. به گونه‌ای که موجب می‌شود نتیجه‌ی کار یک اجرای رنگ صاف و یکدست با پوشش عالی باشد. به همین دلیل سعی کنید با وجود دشوار بودن فرایند ساخت بتونه و استفاده از آن، این مرحله را نادیده نگیرید.

در این مطلب به پرسش چگونه بتونه رنگ روغنی درست کنیم پاسخ دادیم. در صورت تمایل می‌توانید از بتونه‌های روغنی آماده موجود در بازار نیز استفاده کنید. ولی با توجه به این‌که این بتونه‌ها معمولا فاقد کیفیت لازم هستند، آماده کردن بتونه توسط خودتان به دلیل برخورداری از کیفیت بهتر توصیه می‌شود. به خصوص این‌که مستقیما در نتیجه‌ی نهایی کار تاثیرگذار است.

چگونه رنگ روغن را مات کنیم؟