پلی اورتان یک پلیمر مصنوعی است که از واکنش بین یک دی ایزوسیانات و یک پلی ال تولید می‌شود. پلی اورتان‌ها دارای طیف وسیعی از کاربردها هستند و در صنایع مختلفی از جمله ساختمان، خودروسازی، مبلمان سازی، لوازم خانگی، پزشکی و … استفاده می‌شوند.

ترکیب پلی اورتان:

پلی اورتان‌ها از دو ماده اصلی تشکیل شده‌اند:

دی ایزوسیانات: دی ایزوسیانات‌ها ترکیباتی هستند که دارای دو گروه ایزوسیانات هستند. این گروه‌ها می‌توانند با گروه‌های هیدروکسیل پلی ال‌ها واکنش داده و پلیمرهای پلی اورتان را تشکیل دهند.
پلی ال: پلی ال‌ها ترکیباتی هستند که دارای حداقل دو گروه هیدروکسیل هستند. این گروه‌ها می‌توانند با گروه‌های ایزوسیانات دی ایزوسیانات‌ها واکنش داده و پلیمرهای پلی اورتان را تشکیل دهند.

 

لینک های مفید:
قیمت پلی یورتان

پلی یورتان

خواص پلی اورتان:

پلی اورتان‌ها دارای خواص زیر هستند:

  • مقاومت در برابر سایش: پلی اورتان‌ها دارای مقاومت بالایی در برابر سایش هستند و در کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر سایش وجود دارد، مانند کفپوش‌ها، صندلی‌ها و مبلمان، استفاده می‌شوند.
  • مقاومت در برابر آب و رطوبت: پلی اورتان‌ها دارای مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت هستند و در کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر آب و رطوبت وجود دارد، مانند عایق‌های رطوبتی، کفپوش‌های ضد آب و محصولات آرایشی، استفاده می‌شوند.
  • انعطاف پذیری: پلی اورتان‌ها دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و در کاربردهایی که نیاز به انعطاف پذیری وجود دارد، مانند ضربه گیرها، کابل‌ها و محصولات ورزشی، استفاده می‌شوند.

کاربردهای پلی اورتان:

  • رنگ آمیزی چوب:‌ پلی یورتان یکی از بهترین رنگ ها برای رنگ آمیزی چوب است که بر روی سطح چوب لایه ای محافظ ایجاد میکند و چوب را از ضربه و آب و نورخورشید حفظ میکند.
  • رنگ آمیزی آهن: برای رنگ آمیزی آهن نیز از پلی یورتان استفاه میشود.

نکات ایمنی در هنگام کار با پلی اورتان:

پلی اورتان‌ها مواد شیمیایی هستند و در هنگام کار با آن‌ها باید نکات ایمنی زیر را رعایت کرد:
  • هنگام اجرا حتما از ماسک فیلتر دار استفاده کنید
  • چون حلال پلی یورتان بنزین یا تینر فوری است هنگام رقیق سازی احتیاط کنید.

 

جمع بندی:

پلی اورتان‌ها پلیمرهای مصنوعی با طیف وسیعی از کاربردها هستند. این مواد دارای خواص مطلوبی مانند مقاومت در برابر سایش، آب و رطوبت، آتش و انعطاف پذیری هستند. پلی اورتان‌ها در صنایع مختلفی از جمله ساختمان، خودروسازی، مبلمان سازی، لوازم خانگی و پزشکی استفاده می‌شوند.