به منطور اجرای رنگ‌های ساختمانی پلاستیک و اکریلیک بر روی کلیه‌ی سطوح شامل آجر، چوب، فلز و غیره به یک لایه آستر یا پرایمر نیاز است که به عنوان لایه اولیه بر روی سطح کار اجرا شود. لایه آستر یا پرایمر رنگ در واقع نوعی رنگ شفاف چسبنده است که به منظور چسبیدن مناسب لایه رنگ روی دیوار کاربرد دارد و در واقع قبل از اجرای رنگ اصلی باید اعمال شود. پرایمین نیز برای اجرای رنگ‌های نقاشی ساختمان بر پایه آب مانند اکریلیک و پلاستیک به عنوان لایه اولیه به منظور پر کردن شکاف‌ها در کلیه سطوح شامل گچ، سیمان، آجر، چوب و غیره کاربرد دارد. در این مطلب قصد داریم فرق پرایمین و پرایمر را به خصوص با در نظر گرفتن کاربرد هر کدام و رنگ‌های مناسب برای هر کدام مورد بررسی قرار دهیم.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

فرق پرایمین و پرایمر

همان‌گونه که بیان شد پرایمین برای اجرای زیرین و آستری رنگ‌های بر پایه آب مانند اکرولیک، مولتی کالر و پلاستیک کاربرد دارد. هم‌چنین به دلیل ویژگی‌هایی مانند ضخامت زیاد، پوشش عالی، چسبندگی بالا و قابلیت خشک شدن و اجرای سریع، نداشتن بو و مواد مضر شیمیایی می‌تواند به عنوان رنگ لایه آخر به جای رنگ‌های نیم پلاستیک مورد استفاده قرار گیرد.

پرایمر نیز نوعی لایه آستر رنگ است که به مقاومت سطح در برابر رنگ اجرا شده و عدم نفوذ رنگ به داخل سطح کمک می‌کند. این کار تاثیر زیادی در کاهش مصرف رنگ و افزایش سرعت پروژه دارد. به دلیل این‌که در صورت جذب رنگ به سطح برای رسیدن به کیفیت مطلوب نیاز به چند لایه رنگ خواهیم داشت. ولی در صورت استفاده از پرایمر علاوه بر رفع این مشکل، درزها و شکاف‌‎های روی سطح نیز پر شده و کار نهایی یکدست و صاف ارائه خواهد شد.

پرایمین و پرایمر در چه سطوح و رنگ‌هایی قابل استفاده هستند؟

اگر بخواهیم فرق پرایمین و پرایمر را از نظر سطوح مورد اجرا بررسی کنیم. لازم است به این نکته اشاره کنیم که هر دو این رنگ‌ها می‌توانند به عنوان لایه آستر بر روی کلیه‌ی سطوح گچی، فلزی، آجری و چوبی و حتی برای اجرای انواع رنگ‌ها شامل اکریلیک و پلاستیک بر روی رنگ روغنی یا بر عکس مورد استفاده قرار گیرند.

در مور فرق پرایمین و پرایمر از نظر نوع رنگ مورد استفاده نیز باید گفت که هر دو این رنگ‌های آستری برای لایه زیرین یا آستر رنگ‌های پایه آب شامل لاتکس، اکریلیک، پلاستیک و مولتی کالر قابل استفاده هستند. اما پرایمرهای روغنی هم در بازار وجود دارند که به منظور اجرا زیر رنگ روغنی یا آلکیدی کابرد دارند. این نوع پرایمر به خصوص برای اجرا در سطوح در معرض لمس شدن زیاد مانند درب و پنجره و کابینت‌ها مناسب می‌باشند.

مطلب امروز را به بررسی فرق پرایمین و پرایمر از نظر کاربرد، سطوح مورد استفاده و رنگ‌های مناسب برای استفاده اختصاص دادیم. البته پرایمین و پرایمر تفاوت‌های دیگری نیز دارند که شامل ترکیب شیمیایی، میزان بو، قابلیت شستشو، ضخامت، پوشش، قابلیت و سرعت خشک شدن، ویژگی‌های زیست محیطی و غیره می‌باشد. برای انتخاب میان پرایمر یا پرایمین به عنوان رنگ آستری لازم است به بررسی قابلیت‌ها و مزایای هر کدام و هم‌چنین شرایط سطحی که قصد رنگ‌آمیزی آن را دارید از جمله جنس سطح، میزان رطوبت، شرایط محیطی و دمایی آن، رنگ قبلی و جدید و غیره توجه کنید.

آیا بوی رنگ روغنی ضرر دارد