یکی از جالب‌ترین انتخاب‌ها در زمان رنگ‌آمیزی ساختمان، انتخاب نوع رنگ مناسب برای فضاهای مورد نظر است. رنگ مناسب برای هر سطح باید با توجه به کارایی و شرایط آن انتخاب شود. بنابراین این مطلب را به پاسخ پرسش رنگ روغنی مات بهتر است یا براق اختصاص داده‌ایم که برای بسیاری از شما ممکن است پیش آمده باشد. با مطالعه‌ی این مطلب می‌توانید انتخاب درست‌تری در میان پرکاربردترین رنگ‌های موجود در بازار داشته باشید.

رنگ روغنی مات چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر به دنبال این هستید که بدانید رنگ روغنی مات بهتر است یا براق، لازم است ویژگی‌های رنگ روغنی مات را بدنید. این نوع رنگ به دیوار شما ظاهری مخملی و جذاب می‌بخشد. ممکن است برخی رنگ‌های مات را بی‌روح بدانند ولی دیوارهایی که بر روی آن‌ها رنگ روغنی مات اجرا شود، به دلیل عدم درخشش ظاهری گرم و صمیمی پیدا می‌کنند. به علاوه این نوع رنگ‌ها موجب جلوه‌ی بیشتر وسایل دکوراتیو موجود در فضا شده و ایرادهای موجود در سطح دیوار را نیز پنهان می‌کنند. به خصوص در فضاهای دارای نور مستقیم خورشید استفاده از رنگ روغنی مات بسیار مناسب است. البته این نوع رنگ معایبی نیز دارد که شامل دوام کمتر در مقایسه با رنگ روغنی براق، جذب گرد و غبار به دلیل بافت نرم و قابلیت پایین شستشو می‌باشد.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

رنگ روغنی براق چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای این که بدانیم رنگ روغنی مات بهتر است یا براق لازم است با ویژگی‌های نوع براق نیز آشنا شویم. این رنگ درخشندگی بالایی دارد و علاوه بر دوام و مقاومت بالا، به آسانی نیز تمیز می‌شود. هم‌چنین به فضای شما ظاهری زیبا و مدرن می‌بخشد. تنها مشکلی که دارد لزوم صاف بودن سطح زیرین دیوار به دلیل نشان دادن نواقص احتمالی موجود است و هم‌چنین به دلیل درخشندگی زیاد برای فضاهای برخوردار از نور مستقیم خورشید مناسب نیست.

رنگ روغنی مات بهتر است یا براق؟

پاسخ درست به این سوال با اشاره به ویژگی‌ها و شرایط مکان مورد نظر میسر خواهد بود. به این صورت که اجرای رنگ روغنی مات برای اتاق‌های پذیرایی و هر فضایی که لوکس بودن در آن اهمیت دارد مناسب است. ولی به منظور رنگ‌آمیزی درب و پنجره، مناطق دارای رطوبت مانند آشپزخانه و حمام و هم‌چنین مناطق دارای نور کم یا نیاز به شستشوی زیاد بهتر است از رنگ روغنی براق استفاده شود. برای پوشش سقف‌ها معمولا از رنگ‌های مات استفاده می‌شود ولی برای سقف آشپرخانه رنگ روغنی براق توصیه شده است که قابلیت شستشو و مقاومت در برابر رطوبت دارد. برای کابینت‌های آشپزخانه و به طور کلی درب‌ها و چهارچوب‌ها نیز به دلیل نیاز به دوام و قابلیت شستشو بهتر است از رنگ روغنی براق استفاده شود. ولی برای اتاق‌ خواب به خصوص در صورت وجود نورگیر بهتر است از رنگ روغنی مات استفاده کرد تا درخشش زیاد مانع استراحت نشود.

در نهایت لازم است در پاسخ به سوال رنگ روغنی مات بهتر است یا براق، به این نکته توجه کنید که رنگ‌های روغنی مات و براق هر کدام زیبایی و مزایای خود را دارند و بهتر است با توجه به کارایی فضای مورد نظر از رنگ مناسب برای آن استفاده کرد. هم‌چنین یکی از گزینه‌های عالی انتخاب رنگ روغنی نیمه براق است که هم از جلوه و روح کافی و برخوردار است و هم ایرادات سطح را زیاد نشان نمی‌دهد.

رنگ سقف آشپزخانه روغنی یا پلاستیک