روشن است که اجرای رنگ بر روی دیوار یا سطح سیمانی با سطوح گچی تفاوت دارد. اگر به دنبال اجرای رنگ روی سیمان هستید، بهتر است بررسی کنید که آیا سطح مورد نظر در نمای داخلی ساختمان قرار دارد یا نمای خارجی و به طور کلی در چه شرایطی قرار دارد. بنابراین در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که رنگ روغنی روی سیمان قابل اجرا هست یا خیر.

آیا رنگ روغنی روی سیمان مناسب است؟

در صورتی که سطح سیمانی مورد نظر در داخل ساختمان و به صورت سیمان سفید باشد، می‌توان از رنگ روغنی برای پوشش آن استفاده کرد. رنگ‌های روغنی به دلیل ویژگی‌های براق و ضد آب و مقاومت در برابر رطوبت کم ناشی از شستشو، انتخاب خوبی برای سطوح سیمانی دیوارهای داخلی هستند.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

اما استفاده از رنگ روغنی روی سیمان برای سطوح موجود در فضای خارجی توصیه نمی‌شود. به دلیل این‌که هم نمای زیبایی به دیوار نمی‌دهد و هم در برابر رطوبت و باران یا تابش خورشید از بین خواهد رفت.

برای دیوار سیمانی چه رنگی مناسب است؟

به طور کلی اگر دیوار سیمانی مورد نظر برای رنگ‌آمیزی در بیرون و نمای خارجی ساختمان باشد، بهترین گزینه برای اجرای رنگ ساختمانی بر روی آن انواع رنگ‌های دارای سیلیکون است. رنگ‌های سیلیکونی بر پایه رزین سیلیکون هستند و به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر حرارت، رطوبت، اشعه ماوراء بنفش خورشید و رشد خزه دارند. وجود این قابلیت‌ها در رنگ‌های سیلیکونی آن‌ها را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای رنگ‌ دیوار‌های سیمانی خارجی تبدیل کرده است. به‌خصوص در مناطق گرم و مرطوب استفاده از این نوع رنگ‌ها توصیه می‌شود. به علاوه رنگ‌های نمای اکریلیک به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و باران یا در معرض نور خوشید برای سطوح سیمانی خارجی بسیار مناسب هستند. هم‌چنین رنگ‌های نانو به دلیل چسبندگی و پوشش‌ بالا و مقاومت در برابر حرارت و رطوبت به منظور اجرا بر روی انواع سطوح چوبی، سیمانی و گچی انتخاب خوبی خواهند بود.

به طور کلی اجرای رنگ روغنی روی سیمان سطوح خارجی به دلیل نداشتن خاصیت ضد آب در شرایط بیرون و مقاومت کم حرارتی و نورانی مناسب نیست. در مقابل باید از رنگ‌هایی استفاده کرد که دارای مقاومت و ماندگاری بالا در برابر شرایط آب و هوایی خارج از ساختمان باشند. ولی در صورتی که سطح سیمانی در داخل ساختمان قرار گرفته باشد و به خصوص از نوع سیمان سفید باشد، می‌توان برای رنگ‌آمیزی آن از انواع رنگ‌های روغنی استفاده کرد.

رنگ روغنی مات بهتر است یا براق