پرکاربردترین و متداول‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در اجرای نقاشی ساختمان رنگ‌های روغنی و پلاستیک هستند. اما اگر بخواهید برای رنگ‌آمیزی منزلتان یکی از این دو رنگ را انتخاب کنید با این سوال مواجه ‌می‌شوید که رنگ روغنی خوبه یا پلاستیکی. برای انتخاب درست میان این دو رنگ لازم است با ویژگی‎های هر کدام آشنا باشیم. بنابراین در این مطلب قصد داریم با مزایا و معایب هر کدام از رنگ‌های روغنی یا پلاستیکی آشنا شویم.

رنگ روغنی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

برای این که بدانیم رنگ روغنی خوبه یا پلاستیکی لازم است ابتدا با تعریف رنگ‌ روغنی آشنا شده و مزایا و معایب آن‌ را با هم بررسی کنیم.

رنگ روغنی در گذشته از ترکیب رنگدانه‌های طبیعی با روغن‌های گیاهی مانند سویا، پنبه و غیره به دست می‌آمد. ولی امروزه رنگ‌های روغنی پایه‌ شیمیایی دارند و از ترکیب الکل و اسید حاصل می‌شوند. بوی نامطبوع این رنگ نیز به دلیل همین مواد شیمیایی و اسیدهای چرب موجود در آن است.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

مزایای رنگ‌ روغنی شامل قابلیت شستشو، کیفیت و چسبندگی بالا و درخشندگی و مقاومت در برابر سرما و رطوبت و هم‌چنین گرما و تابش نور خورشید و مرور زمان است. از معایب آن نیز می‌توان به بوی نامطبوع به دلیل ترکیب با تینر به عنوان حلال، دیر خشک شدن، وجود موارد مضر شیمیایی و اجرای سخت‌تر اشاره کرد.

رنگ پلاستیکی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رنگ پلاستیک بر پایه آب است. به همین دلیل به عنوان حلال با آب ترکیب شده و بو ندارد. مهم‌ترین ماده مورد استفاده در تولید رنگ پلاستیک لاتکس است که در واقع ذرات بسیار ریز پلیمر می‌باشد. مزایای رنگ پلاستیک شامل عدم نیاز به به حلال‌های شیمیایی و نفتی و عدم آسیب به محیط زیست و سلامت انسان است. به علاوه این نوع رنگ به سرعت خشک می‌شود و پوشانندگی بالایی نیز دارد. یکی دیگر از مزایای مهم رنگ پلاستیک پوشش ناهمواری‌ها و ایرادهای سطح مورد نظر است. معایب رنگ پلاستیک نیز عدم درخشش، ماندگاری و دوام پایین‌تر در مقایسه با رنگ روغنی، قابلیت شستشوی پایین و تغییر رنگ در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هم‌چنین جذب آلودگی‌ها و گرد و خاک محیط می‌باشد.

رنگ روغنی خوبه یا پلاستیکی؟

حالا که با مزایا و معایب هر کدام از رنگ‌های روغنی و پلاستیک آشنا شدیم، بهتر می‌توانیم به پرسش رنگ روغنی خوبه یا پلاستیکی پاسخ دهیم. در واقع برای انتخاب میان این دو رنگ باید به شرایط سطح مورد نظر برای رنگ و هم‌چنین ویژگی‌هایی که از رنگ مورد نظر انتظار داریم، توجه کنیم.

اگر حفظ محیط زیست و بدون بودن رنگی که می‌خواهید برای دیوار منزل خود از آن استفاده کنید برایتان اهمیت دارد، یا ساکنین منزل به بوی رنگ روغنی و تینر حساس هستند، هم‌چنین در صورتی که برای اجرای رنگ‌آمیزی ساختمان خود عجله دارید یا قابل شستشو بودن رنگ برایتان اهمیت ندارد، بهتر است از رنگ پلاستیک استفاده کنید. به خصوص در صورتی که سطح دیوار مورد نظر دارای نقص و ناهمواری باشد، رنگ پلاستیک در اولویت انتخاب قرار دارد. به علاوه چون رنگ پلاستیک ارزان‌تر است در صورت تخصیص بودجه‌ی کم بهتر است رنگ پلاستیک را انتخاب کنید.

در مقابل رنگ روغنی برای افرادی مناسب است که به دنبال قابلیت شستشوی رنگ در منزل خود هستند و هم‌چنین ترجیح می‌دهند از رنگی استفاده کنند که دیرتر کثیف شود. به علاوه افرادی که عجله‌ای در اجرای رنگ‌آمیزی ساختمان خود ندارند و در عوض به دنبال رنگ دارای دوام و مقاومت بالاتری هستند، هم‌چنین درخشش رنگ برایشان مهم است و دوست دارند فضای منزلشان روشن‌تر نشان داده شود، بهتر است رنگ روغنی را برای اجرا انتخاب کنند.

حال که با تفاوت در ویژگی‌های رنگ‌های پلاستیک و روغنی آشنا شدیم، می‌توانیم به پرسش رنگ روغنی خوبه یا پلاستیکی پاسخ داده و برای انتخاب میان این دو رنگ به شرایط خود توجه کنیم.

رنگ روغنی روی سیمان