رنگ‌آمیزی دیوارها و فضای ساختمان، در تغییر دکوراسیون و زیباسازی منزل نقش مهمی ایفا می‌کند. ولی این فرایند می‌تواند در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و بهداشتی اثرات نامطلوبی بر روی سلامت اعضای خانواده داشته باشد. رنگ‌ها به خصوص رنگ روغنی حاوی مواد شیمیایی هستند و به خصوص بوی منتشر شده از آن‌ها پس از اجرا می‌توانند به عنوان عوامل محرک موجب مشکلات تنفسی در افراد دارای بیماری‌های تنفسی و حساسیت به رنگ روغنی شوند.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

دلایل حساسیت به رنگ روغنی چیست؟

با توجه به نوع رنگ مورد استفاده برای اجرای نقاشی ساختمان، مقداری مواد شیمیایی و زیان آور در آن‌ها وجود دارد. بیشترین مواد مضر و سمی موجود در در رنگ، ترکیبات آلی فرار با نام VOCs  هستند. پس از اجرای رنگ بر روی دیوار یا سایر سطوح، این ترکیبات به شکل بخارهای گازی در فضا پخش شده و از طریق تنفس وارد بدن انسان و مخصوصا سیستم تنفسی می‌شوند.

یکی دیگر از دلایل حساسیت به رنگ‌های روغنی به خصوص در افراد مبتلا به آسم وجود تینر در این نوع رنگ است که برای رقیق کردن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برخی علائم بروز حساسیت و مشکلات در اثر اجرای رنگ روغنی شامل بروز مشکلات و ناراحتی در چشم‌ها، بینی، گلو و سیستم تنفسی، سردرد، تهوع، سرگیجه، حساسیت پوستی مانند قرمزی و تاول پوستی می‌باشد.

راهکار حساسیت به رنگ روغنی چیست؟

برای جلوگیری از مشکلات حساسیت به رنگ روغنی بهترین راهکار استفاده از رنگ‌های پایه آب مانند اکریلیک است. ولی اگر مجبور به استفاده از رنگ روغنی هستید، باید اعضای خانواده به خصوص کودکان، زنان باردار و افراد دارای بیماری‌های تنفسی مانند آسم را تا زمان اجرای کامل کار و خشک شدن کامل رنگ روغنی از این فضا دور نگه دارید. به علاوه در صورتی که اجرای رنگ را بر عهده دارید یا به هر دلیلی مجبور به حضور در این فضا هستید، موارد زیر را رعایت کنید.

  • ‏ تهویه مناسبی در فضا اعمال کنید. پنجره‌ها را باز گذاشته و از ماسک به منظور جلوگیری از گازها و بخارات زیان‌آور به سیستم تنفسی استفاده کنید.
  • با پوشیدن دستکش و لباس‌های پوشیده از پوستتان در برابر تماس با رنگ محافظت کنید.
  •  مدت زمان و میزان تماس با بخار رنگ را تا حد امکان کم کرده و در صورت احساس بروز مشکل به فضای باز رفته و هوای تازه تنفس کنید.
  •  در محل اجرای رنگ روغنی از خوردن و نوشیدن خودداری کنید.

در این مطلب دلایل و راهکارهای بروز حساسیت در برابر رنگ‌های روغنی را با هم مرور کردیم. فراموش نکنید که میزان مواد مضر در فضای بسته چندین برابر فضای باز است و به همین دلیل اعمال تهویه مناسب می‌تواند در جلوگیری از بروز مشکلات بسیار موثر باشد.

فرق پرایمین و پرایمر