در دنیا رنگ های زیادی با انواعی از جنس و مدل و رنگ وجود دارند که در آن ها تفاوت هایی دیده میشود. رنگ روغنی و رنگ پلاستیک دو نوع رایج و پر کاربرد از انواع رنگ ها هستند که هر کدام کاربرد های متنوعی دارند. همچنین این دو رنگ تفاوت های زیادی نیز باهم دارند. تفاوت هایی از قبیل نحوه شستشو، بوی رنگ ها، حلال و…

معرفی کوتاه ترکیبات روغنی

رنگ های روغنی معمولا بر پایه پلیمر و یا مادیون می‌باشند . این رنگ ها در هوا اکسید می‌شوند و به ترکیبات اشباع شده تبدیل میشوند.  این رنگ ها از رزین لانگ اویل، افزودنی های مرطوب کننده مانند لسیتین و ترکیبات دیگر تشکیل شده است.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

معرفی کوتاه ترکیبات رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک در صنعت خودروسازی و نقاشی بسیار پر کاربرد است. این رنگ ها به دو نوع با پایه حلال ای و و پایه حلال نفتی تشکیل شده اند. رنگ های اکریلیک تشکیل شده از غلظت بالایی هستند  که میتوان فرمولاسیون آن ها را مشتقات نفتی دانست همچنین از ترکیبات جزئی دیگر تشکیل شده اند.

تفاوت های رنگ روغنی و اکریلیک

 

رنگ روغنی و اکریلیک بسیار پر کاربرد هستند اما با این وجود تفاوت رنگ روغنی و پلاستیک در ترکیبات و میزان آن ها بسیار وجود دارد.  رنگ اکریلیک رنگی است که به سرعت بالایی خشک می‌شود. در این رنگ رنگدانه های امولسیونی شناورند. اما رنگ روغنی به آرامی خشک می‌شود و همچنین رنگ دانه های آن در روغنی جامد( معمولا روغن بزرگ) شناورند.  روغن های وجود در رنگ روغنی سبب میشود که رنگ روغن در آب حل نشود و محلول نباشد اما  رنگ اکریلیک زمانی که هنوز مرطوب است نیز قابل حل شدن در آب می‌باشد و میتواند با آب نیز رقیق شود و قلم موی آغشته به آن نیز در آب شسته میشود. رنگ اکریلیک بعد از خشک شدن به خاطر بافت پلاستیکی که دارد در برابر آب مقاوم میشود.

تمیز کردن قلم مو

یکی از تفاوت های رنگ روغن و پلاستیک شسته شدن قلم موی آغشته به آن ها است. به طوری که رنگ اکریلیک میتواند با آب تمیز شود. اما در مقابل رنگ های روغنی هنگامی که آغشته به قلم مو میشوند، آب را دفع میکنند. بنابراین برای از بین بردن این رنگ ها در قلم مو از محلول های رقیق کننده مانند ترپانتین استفاده میشود.

 

سرعت خشک شدن رنگ ها

رنگ اکریلیک در زمان کوتاه و بسیار شریف خشک می‌شود‌. همچنین اگر در نقاشی رنگ شما اکریلیک باشد بیشتر قسمت آن بعد از چند دقیقه خشک می‌شود. ولی این مورد در روغنی صورت نمیگیرد چرا که زمان خشک شدن رنگ روغنی بسیار زیاد است و این رنگ به آرامی خشک می شود.

بو در رنگ های روغنی و اکریلیک

رنگ های روغنی معمولا بخاطر ترکیبات و فرمولاسیون هایی که در آن وجود دارد، رنگ های بو داری هستند اما رنگ های اکریلیک بدون بو هستند و این موضوع یک مزیت برای رنگ های اکریلیک به حساب می آید.

حلال های رنگ روغنی و اکریلیک

در رنگ های اکریلیک که فرمولاسیون آن ها مشتقات نفتی است، حلال این رنگ ها میتواند آب باشد بنابراین این رنگ ها در آب حل میشوند. از مزیت های رنگ های اکریلیک میتوان به تمیز شونده راحت آن ها اشاره کرد.  رنگ روغنی  در حلال های شیمیایی مانند تینر حل میشوند بنابراین آن ها نیز قابل شستشو هستند.

شستشو های رنگ روغنی و اکریلیک

هنگام شستشو رنگ های روغنی توسط آب شسته نمی شوند بلکه ای آب را دفع میکنند بنابراین برای شستشوی این رنگ ها از رقیق کننده هایی مانند ترپانتین استفاده میشود اما رنگ های اکریلیک به راحتی توسط آب شسته میشوند‌

مقالات مفید: چگونه رنگ روغنی را از لباس ازبین ببریم؟