رنگ ها به زندگی زینت و شادابی می بخشد. همچنین این رنگ ها در انواع مختلفی از جنس دیده میشوند. رنگ ها شامل رنگ های پلاستیک، روغنی و اکریلیک هستند که رنگ های پلاستیکی خود شامل رنگ تمام پلاستیک و نیمه پلاستیک میشود. هر کدام از رنگ ها کابرد های متفاوتی دارند و برای برخی از مکان ها استفاده میشود.

رنگ های ساختمانی به دو نوع نیمه پلاستیک و تمام پلاستیک دسته بندی میشوند.

معرفی ترکیبات رنگ روغنی

رنگی روغنی یکی از پرکارترین و رایج ترین انواع رنگ ها می باشد. این رنگ ها از از رنگ دانه هایی تشکیل شده اند که معمولا بر پایه پلیمر یا کادمیوم هستند. اکسید شدن این رنگ ها در هوا سبب ایجاد ترکیبات اشباع شده میشود و این موضوع باعث میشود که نفوذ آب در این رنگ ها رخ ندهد. در رنگ های روغنی رزین لانگ اوایل به بیشترین میزان و سپس بهتون ژل، سویا لسیتین، تیتانیم دی اکسید و… استفاده شده است.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

معرفی ترکیبات رنگ پلاستیک

رنگ های پلاستیک به طور کلی بر پایه رزین کوپلیمر پلی وینیل استالین هستند. ترکیبات این رنگ ها بر اساس اکریلیک هستند. فرمولاسیون رنگ های پلاستیکی شامل بیوسید، آلومینیوم، کربنات کلسیم و… هستند. مواد تشکیل دهنده رنگ های پلاستیکی عمدتا بر پایه پلیمر ها با کیفیت خوب هستند.  همچنین رنگ های پلاستیک در دونه نیم پلاستیک و تمام پلاستیک دیده میشود که در این بین نوع تمام پلاستیک آن قابل شستشو می باشد.

تفاوت های رنگ روغنی و اکریلیک

رنگ های روغنی و اکریلیک با وجود کاربرد و گستردگی آن ها در دنیای صنعت و نقاشی، تفاوت های اساسی نیز دارند که باید به آن ها دقت شود.  رنگ های اکریلیک توسط آب به سادگی تمیز میشوند و همچنین این رنگ ها به سرعت خشک می‌شوند. از طرفی سریع خشک شدن آن ها باعث میشود که رنگ آمیزی مناطق بزرگ دشوار شود. رنگ های اکریلیک و روغنی با هم ترکیب نمی‌شوند.  رنگ های روغنی نسبت به رنگ های اکریلیک دیر تر و کند تر خشک می‌شوند اما نسبت به رنگ های اکریلیک ترکیبات بهتری دارند. برای خشک کردن رنگ های روغنی از ذرات رنگی آویزان یک روغن خشک کن استفاده میشود که معمولا به آن کتان می گویند. رنگ روغن نیز در حلال هایی مانند تینر حل و رقیب میشود. از طرفی دیگر رنگ اکریلیک سریع عکس میشود و همچنین حاوی رنگدانه های امولسیون پلیمر اکریلیک می‌باشد. این نوع از رنگ با آب رقیق میشود و بعد از خشک شدن میتواند در برابر آب مقاوم شود.  اگر بخواهیم حل شوندگی رنگ روغنی و اکریلیک را مقایسه کنیم متوجه میشویم که رنگ اکریلیک قابلیت حل شدن در آب را دارد و رنگ روغنی نیز در تینر حل میشود. از طرفی همانطور که گفتیم

 

رنگ اکریلیک به سرعت و رنگ روغنی به آرامی خشک می‌شود. در زمان خشک شدن رنگ اکریلیک تیره تر میشود اما رنگ روغنی بعد از خشک شدن تا حدود زیادی مرطوب است. رنگ اکریلیک بی بود می‌باشد اما رنگ روغنی تا حدودی بو دار است. همچنین اگر قلموی نقاشی به رنگ اکریلیک آغشته شود، قلمو به راحتی شسته میشود و با آب پاک میشود که این مورد یک مزیت است چرا که به آسانی تمیز میشود. اما رنگ روغنی هنگامی که به قلمو آغشته شود با آب شسته نمیشود و آن را دفع می‌کند بنابراین برای شسته شدن آن باید از تینر استفاده کرد.

 

رنگ های روغنی نسبت به رنگ های اکریلیک پوششی سخت تر و با دوام بیشتری دارند. بنابراین برای هر سطح که نیازمند یک دوام بالا است، رنگ روغنی می‌تواند بهترین گزینه باشد چرا که در مدت طولانی همچنان حفظ میشود.

مقالات مفید:‌ تفاوت های رنگ روغن و رنگ پلاستیک