بسیاری از افرادی که به دنبال اجرای رنگ روغن برای دیوار یا سطح مورد نظر خود هستند، می‌خواهند در مورد ویژگی‌های این نوع رنگ بدانند و هم‌چنین این که ایا رنگ روغنی ضد اب است یا خیر. به طور کلی تأثیر آب بر رنگ روغن به چندین عامل بستگی دارد که مهم‌ترین این عوامل، کیفیت رنگ روغن مورد استفاده است. هر چه رنگ روغن مورد استفاده در اجرای کار دارای کیفیت و درجه بالاتری باشد، مقاومت بیشتری نیز در برابر نفوذ آب و رطوبت خواهد داشت. ولی اگر قصد استفاده از رنگ روغنی برای سطوح در معرض رطوبت شدید مانند باران را دارید، بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی با ترکیبات این نوع رنگ، در مورد میزان مقاومت آن در برابر آب نیز اطلاعات مفیدی کسب کنید.

ترکیبات رنگ روغنی چیست

برای پاسخ دقیق‌تر و صحیح‌تر به پرسش ایا رنگ روغنی ضد اب است، بهتر است ابتدا ترکیبات این نوع رنگ ساختمانی را با هم بررسی کنیم. به طور کلی در گذشته به منظور تولید رنگ روغنی، بذر کتان را به منظور استخراج روغن آن می‌جوشاندند. سپس روغن به دست آمده را با مواد رنگی بر پایه پلیمر یا کادمیوم ترکیب می‌کردند. امروزه این رنگ از ترکیب الکل و اسید و در واقع مواد شیمیایی به دست می‌آید. پس از اکسیداسیون این رنگ در هوا یک ترکیب اشباع شده دارای لایه‌ای محافظ و مقاوم در برابر نفوذ آب تشکیل خواهد شد.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

ایا رنگ روغنی ضد اب است؟

در مورد خاصیت ضد آب بودن رنگ روغنی باید به این نکته اشاره کنیم که به طور طبیعی آب و روغن با هم ترکیب نمی‌شوند. بنابراین رنگ روغنی پس از خشک شدن در برابر رطوبت تا حدی مقاوم خواهد بود. ولی اگر منظورتان از پرسیدن این که ایا رنگ روغنی ضد اب است، مقاومت در برابر رطوبت شدید مانند باران و امکان استفاده در نماهای خارجی ساختمان است، باید بگوییم که در این شرایط رنگ روغنی ضد آب نیست و صرفا برای استفاده در نمای داخل ساختمان مناسب می‌باشد. این نوع رنگ دارای ویژگی‌هایی است که حتی در صورت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض باران و رطوبت، مانند حباب بر روی سطح مورد نظر باد کرده و دچار ترک می‌شود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که رنگ روغنی در صورت اجرا بر روی سطوح چوبی مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت ندارد. ولی بر روی خاصیت ضد آب بودن این رنگ بر روی سطوح فلزی تا حد خوبی می‌توان حساب کرد. به همین دلیل است که به طور کلی استفاده از رنگ روغنی برای جلوگیری از زنگ زدگی بر روی سطوح فلزی بسیار متداول است.

در این مطلب به پاسخ پرسش ایا رنگ روغنی ضد اب است پرداختیم که پرسش بسیاری از شما به منظور اجرای رنگ روغنی بر روی فضاهای دارای رطوبت زیاد به خصوص نماهای خارجی ساختمان و شرایط آب و هوایی باران و برف است. بنابراین با در نظر گرفتن این‌که رنگ روغنی در برابر رطوبت شدید خاصیت ضد آب ندارد، بهتر است برای رنگ‎آمیزی در این فضاها از رنگ‌های مخصوص نمای خارجی ساختمان که هم در برابر آب و هم در برابر تابش مستقیم خورشید و فرسایش مقاومت بالایی دارند، استفاده کنید.

تفاوت رنگ روغنی با ضد زنگ