با وجودی که رنگ‌آمیزی دیوارها و سایر فضاهای ساختمان، در زیباسازی منزل و بهبود روحیه ساکنین نقش مهمی دارد، ولی بوی رنگ به خصوص در صورت اجرای رنگ روغنی تا مدتی پس از اتمام کار رنگ‌آمیزی نیز در فضا باقی می‌ماند. به همین دلیل توصیه شده که افراد در زمان اجرای رنگ‌آمیزی در محیط بسته منزل یا ساختمان حضور نداشته باشند. به همین دلیل ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا بوی رنگ روغنی ضرر دارد یا خیر. با توجه به این که ثابت شده بوی رنگ‌های ساختمانی به خصوص رنگ روغنی در ایجاد مشکلات تنفسی و پوستی نقش دارد، در این مقاله به چرایی و مشکلات این مورد پرداخته‌ایم.

 

لینک های مفید:
فروشگاه رنگ

 

دلایل بوی بد رنگ روغنی چیست؟

پیش از آن‌که با هم بررسی کنیم که آیا بوی رنگ روغنی ضرر دارد یا نه، لازم است بدانید که دلیل اصلی بوی بد رنگ روغنی ترکیب آن با تینر است که البته برای استفاده از این رنگ ترکیب آن با تینر به عنوان حلال ضروری می‌باشد.

به جز تینر به طور کلی رنگ‌ها از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند. بنابراین روشن است که ترکیبات شیمیایی و  آلی موجود در رنگ‌ها پس از اجرا به صورت بخارهای گاز در هوا پخش می‌شود. این بخارهای مضر در صورت تنفس وارد ریه‌ها شده و به حساسیت‌ها و مشکلاتی مانند آسم و سایر بیماری‌ها تنفسی در افراد منجر می‌گردد.

آیا بوی رنگ روغنی ضرر دارد؟

پس در پاسخ به سوال آیا بوی رنگ روغنی ضرر دارد باید بگوییم که بله بررسی‌ها و مطالعات علمی ثابت کرده استشمام بوی رنگ‌ روغنی و به طور کلی قرارگرفتن در معرض بخارهای گازی ناشی از حلال‌های این رنگ مانند تینر خطراتی برای سلامت انسان‌ها به خصوص سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد دارای مشکلات تنفسی مانند آسم به همراه دارد. این اثرات منفی به دو گروه کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند و شدت آن هم بسته به عوامل مختلفی مانند مدت زمان تماس با بخار رنگ و میزان تماس با آن می‌تواند متفاوت باشد. ولی به طور کلی برخی از این تاثیرات منفی کوتاه مدت که معمولا به صورت موقت هم به وجود می‌آیند شامل احساس ناراحتی در چشم‌ها، بینی، گلو و مجاری تنفسی، بروز مشکلات بینایی، سردرد، سرگیجه و احساس سبکی سر، تهوع، خستگی، مشکلات پوستی، مشکلات مربوط به حافظه و تعادل و غیره می‌باشند.

برخی مشکلات نیز در صورت تماس مداوم با این مواد شیمیایی سمی می‌تواند به صورت بلندمدت بروز یابد. از جمله این مشکلات می‌توان به آسیب‌های کبد، کلیه، آسیب به سیستم عصبی، آسم و افرایش احتمال بروز انواع سرطان‌ها اشاره کرد و معمولا در افرادی دیده می‌شود که به دلیل شغلشان تماس زیاد و مستمر با رنگ روغنی دارند.

البته اگر به دنبال پاسخ به این پرسش هستید که آیا بوی رنگ روغنی ضرر دارد، باید یه این نکته نیز توجه کنید که بیشتر آسیب‎های یاد شده به طور ویژه برای افراد حساس و آسیب‌پذیر احتمال بروز دارند. ولی به طور کلی سعی کنید در زمان رنگ آمیزی ساختمان خود با استفاده از رنگ‌های روغنی، در فضای بسته منزل نمانید و به خصوص افراد آسیب‌پذیر را از این فضا دور نگه دارید. حتی پس از اتمام کار نیز تا چند روز پنجره‌ها را برای ایجاد تهویه مناسب و کمک به تسریع خروج بوی رنگ باز نگه دارید. هم‌چنین در صورت اجبار به تماس مداوم به دلیل شغل، از تهویه مناسب در زمان اجرای کار غافل نشوید.

ایا رنگ روغنی ضد اب است؟